Legepatruljen

Vigerslev Allés Skole tilbyder legepatrulje til elever fra 0 - 3 klasse, 3 gange om ugen i 12 pausen. Legepatruljens primære opgave er at skabe aktiviteter til de elever, som synes det kan være svært at holde frikvarter, fordi man ikke ved hvad man skal lave, eller ved hvem man skal være sammen med.

Legepatruljen består af elever fra 5 årgang, som deltager i et legepatruljeskursus i starten af skoleåret. Legepatruljen har en grøn t-shirt på, hvor der står legepatrulje.
Legepatrulje skaber rammerne for en aktivitet. Elever fra 5 klasse sørge for at henvende sig til de yngre elever når pausen starter, og får sat en aktivitet hurtigt i gang. En aktivitet kan være alt fra fodbold, stikbold, tegneværksted, perleværksted, flettehårværksted mm. Der er også en Legopatrulje og en Læsepatrulje. Det er et bredt tilbud legepatruljen tilbyder, så der er stor mulighed for, at alle elever kan deltage i en aktivitet der har deres interesse. Aktiviteterne foregår både ude og inde.

Lege, - Lego og Læsepatruljen er med til at få skabt en positiv forbindelse imellem de yngre og ældre elever. Eleverne fra legepatruljen bliver mere ansvarsbevidste, igangsætter og rollemodel for de yngre elever. De yngre elever bliver mere trygge ved de ældre elever, og opsøger dem også i andre situationer.

Når legepatruljen starter op, i starten af skoleåret, er de rundt i 0 - 1 klasserne hvor de præsentere sig, og fortæller hvad de kan tilbyde af aktiviteter.
Legepatruljen kan også anvendes som et tiltag i forhold til enkelte elever, som har behov for støtte til at indgå i lege, hvor de kan fungere som hjælper.