Trivselspolitik på Vigerslev Allés Skoles
Værdi og formål
På VAS defineres trivsel som det: at det enkelte menneske har følelsen af overskud, gåpåmod, handlekraft og glæde. Den samlede trivsel udgøres både af trivslen i hjemmet og på skolen. Trivsel er derfor et fælles ansvar mellem skole og hjem, som bygger på gensidig tillid og åbenhed.
Generelt forventer skolen at forældre deltager i arrangementer, skole/hjemsamtaler og legegrupper.
Vi arbejder for, at VAS skal være et trygt sted at være for alle. Vi anser trivsel som et vigtigt element i det enkelte menneskes muligheder for at udvikle sig; og alle - både børn, unge og voksne - skal opleve mulighed for deltagelse i anerkendende faglige og sociale fællesskaber i hverdagen på VAS.
Trivselsfremmende indsatser
Skolen arbejder forebyggende med trivsel for den enkelte og klassen:
• Den nationale trivselsdag – afholdes en gang om året og er fælles for hele skolen
• Trivselsregler – laves i klassen i den første skoleuge
• Digital dannelse - lære børn/unge om god adfærd på internettet.
• Legegrupper - I indskolingen er forældrene ansvarlige for, at alle børn er en del af en legegruppe.
• Legepatrulje - En gruppe børn/unge er uddannet til at sætte aktiviteter i gang og hjælpe andre børn i frikvartererne.
• Elevråd - elevrådet er delt i 2, det lille elevråd, der består af elever fra 1.-4. klasse og det store elevråd, der består af elever fra 5.-9. klasse. Formålet med elevrådene er gennem dialog at give børnene/unge mulighed for indflydelse på skolens hverdag og udvikling. Elevrådet deltager med repræsentanter i skolebestyrelsesmøder. Der vælges to repræsentanter til Københavnske Elevers Sikkerheds Organisation (KESO), som sammen med arbejdsmiljørepræsentanten arbejder på at sikre et godt læringsmiljø.
• Fraværsindsatser - fravær kan være indikator for mistrivsel og skolen arbejder derfor systematisk med forebyggende og indgribende indsatser for at mindske fraværet. Indsatsen koordineres i skolens ressourcecenter. Elevfravær skal registreres og indberettes til socialforvaltningen hvis dialog og indsats ikke hjælper.
• Elevsamtaler – der afholdes min. en årlig samtale mellem elev og klasselærer om faglig og social trivsel. Derudover efter behov.
• Trivselsmålinger - VAS deltager i de nationale trivselsmålinger årligt. Efter behov anvendes klassetrivsel.dk (on-line trivselsværktøj, læs mere her: http://klassetrivsel.dk/da/forside.aspx)
• Vejledere – særligt uddannede ressourcepersoner, der bidrager til den samlede trivselsindsats via sparring og vejledning med lærerteam.
• Inklusionspædagog - ressourceperson, der bidrager til den samlede trivselsindsats gennem planlægning og gennemførelse af konkrete forløb på skolen.
• Synlige gårdvagter - strategisk placerede gårdvagter med grønne veste sikrer at frikvartererne er trygge for alle elever.
• Tæt samarbejde mellem skole, fritidshjem og klub, fx overleveringsmøder, skole-hjemsamtaler, forældremøder og løbende daglig kontakt.
• Klassemøder - emner kan fx være: trivselsregler, legemakkere, gode frikvarterer, at være en god kammerat, adfærd i timerne.
• Fri for Mobberi - i arbejdet med forebyggelse af mobning anvender vi blandt andet materialet 'Fri for mobberi', der er udviklet af Red barnet med støtte fra Mary Fonden. (www.friformobberi.dk).
• Skolen har et tværfagligt forum med eksterne samarbejdspartnere, hvor elevers trivsel er i fokus. Der koordineres indsatser i forhold til enkelte elever og klasser.
• Pausebånd - En lektion hver dag mødes udvalgte elever og personale på læringscenteret og laver aktiviteter, der er tilpasset den enkeltes elev behov.
• Arrangementer på tværs af klasserne - fx projektuge og motionsdag.
• Anderledes skoledage med socialt fokus - fx udsmykningsdag, fastelavn og juleafslutning.
• Kontaktforældre og trivselsudvalg i klasserne.
Godkendt i skolebestyrelsen den 21.3.2018