Ordensregler

Skolens ordensregler bygger på de to bærende værdier på VAS:

Fællesskab
Alle børn og voksne der kommer på VAS mødes uden fordomme. Alle har ret til at blive anerkendt for den de er og alle er velkomne. På VAS er alle børn en del af et vigtigt fællesskab, hvor de både nyder og yder til alles gavn. Alle børn og voksne bidrager til fællesskabet med det de kan.

Samarbejde
Alle børn skal trives og udvikle sig, derfor er det faglige samarbejde og samarbejdet med forældrene særlig vigtigt. Vi prioriterer at lærere, pædagoger, forældre og ledelse mødes, således at vi sikrer de bedste rammer for arbejdet med børnene og de unge.

Derfor gælder følgende regler på VAS:

1. Børn og voksne er gode mod hinanden
2. Vi lytter til hinanden og hjælper hinanden
3. Alle taler pænt til, og om hinanden
4. Vi behandler skolens og andres ting ordentligt
5. Vi deltager aktivt og positivt i skolens aktiviteter.
6. Alle bidrager til fællesskabet og tager ansvar for at vi lykkes
6. Vi møder til tiden og er forberedt
7. Vi siger pyt og undskyld
8. Vi går ikke udenfor skolen (med forældretilladelse kan få lov i 8. og 9. klasse)
9. Mobiltelefonen må ikke bruges i timerne.

Særligt om mobiltelefoner og sociale medier
Elever der ikke følger reglerne vil få deres mobiltelefon inddraget indtil skoledagens afslutning. I særlig grove tilfælde eller ved gentagne overtrædelser af denne ordensregel kan mobiltelefonen tilbageholdes og skal afhentes af forældrene.
Det er ikke tilladt at fotografere eller filme hinanden i skoletiden uden deres tydelige accept. Krænkende fotografering eller filmning – f.eks. på skolens toiletter eller omklædningsrum mv. vil blive politianmeldt.

Mobning
Vi accepterer ikke mobning eller anden uhensigtsmæssig adfærd, uanset hvor og hvornår man som elev færdes på VAS. Læs mere i skolens Antimobbestrategi.

Rygning
Rygning er ikke tilladt i skoletiden. Der rettes altid henvendelse til elevens forældre, hvis en medarbejder opdager at en af skolens elever ryger i skoletiden.

Energidrik
Energidrikke er ikke tilladt i skoletiden. Der rettes altid henvendelse til elevens forældre, hvis eleverne drikker energidrik i skoletiden.

Hvis du ikke følger skolens regler eller almindelig god opførsel, kan du få en ”pause” udenfor klassen. Lærerne kan til enhver tid opsætte nye regler, hvis de understøtter den generelle eller individuelle trivsel.

Ved særligt alvorlige tilfælde kan skolelederen bortvise elever i op til 1 uge. Ved bortvisning er der altid samtale med forældrene.