Retningslinjer for vikardækning

Hvorfor

Retningslinjerne skal sikre at eleverne modtager kontinuerlig faglig kvalificeret undervisning ved vikardækning, samt at tilsynspligten overholdes, i forbindelse med skemaændringer ved sygdom, lejrskole, udflugter, arrangementer, 6. ferieuge og kurser hvor den skemalagte lærer ikke kan varetage undervisningen og tilsynspligten.

Vikardækningen skal så vidt muligt flugte med den planlagte undervisning.

Hvordan

• Vikaren bør så vidt muligt følge den allerede udlagte ugeplan.

• Vikaren har adgang til AULA og kan se ugeplanen.

• Vikaren skal altid skrive en note til læreren i AULA om timens forløb.

• Ved længerevarende fravær bør tilrettelæggelsen af undervisningen foregå i samarbejde med årganges andre lærere eller den faste lærer.

Vikardækningen

• 0. - 6. årgang vikardækkes ved fravær, i alle timer

• 7. - 9. årgang vikardækkes som udgangspunkt i alle timer. Ved mangel på vikarer kan eleverne sidde alene eller arbejde under opsyn af andre lærere. I ydertimerne kan eleverne i sjældne tilfælde gives fri.

Særligt

Ved længerevarende sygdom eller planlagt fravær tilstræber skolen, at det er den samme vikar, der har timerne for den fraværende lærer.

Vigerslev alles skole ønsker højt faglige og kvalificerede vikarer, hvorfor skolen som udgangspunkt ansætter lærerstuderende. Ved ansættelse bliver vikarer grundigt indsat i arbejdet, skolens værdier og regler, samt i skolens vikar folder.

Vikarerne har løbende ”mini MUS” med en leder for løbende at sikre kvaliteten af vikarerne.

De primære lærere sikrer kort orientering om hvad man som vikar skal være opmærksom på, fx særlige hensyn eller aftaler